Vanaf schooljaar 2022/2023 kunnen mbo-studenten in Numo oefenen met de nieuwe rekeneisen. Voor Kurve, de makers van Numo, was dit een uitdagende klus, die zij samen met onderwijsontwikkelaar Wismon zijn aangegaan. Marloes Lubbe, educatief hoofdredacteur van Kurve en Tinde Ooms, onderwijsontwikkelaar bij Wismon, vertellen hoe ze de aansluiting bij de nieuwe rekeneisen in Numo hebben vormgegeven.

Tinde van Wismon en Marloes van Kurve

Kurve is samen met Wismon met de nieuwe rekeneisen aan de slag gegaan. Wat zijn jullie rollen bij deze grote opdracht?

Tinde: ‘Als onderwijsontwikkelaar construeer ik samen met mijn collega oefeningen, opdrachten, toetsen en feedback voor de nieuwe rekenmodules in Numo.’

Marloes: ‘Samen met mijn collega Justine begeleid ik bij Kurve de contentspecialisten, zoals Tinde. Wij vervullen een coördinerende rol. Daarnaast zorgen wij ervoor dat al het ontwikkelde materiaal foutloos in Numo komt te staan. We controleren de content, zorgen ervoor dat het materiaal wordt getest, helpen bij technische uitdagingen, brengen de modules online in Numo en voeren testen uit om te kijken of alles klopt. Ook verzorgen wij de geluidsfragmenten en de afbeeldingen bij de opdrachten.’

Hoe krijgen de nieuwe rekeneisen vorm in Numo?

Tinde: ‘De belevingswereld van studenten staat centraal in de nieuwe rekeneisen. Daarom worden er belevingsvideo’s voor elk domein binnen de nieuwe rekeneisen gemaakt. In zo’n video wordt een rekenprobleem aangekaart, bijvoorbeeld “Je staat op een festival met 9 vrienden en haalt voor iedereen cola. Een cola kost twee muntjes. Hoeveel muntjes heb je nodig en hoeveel kost dat?” Op deze manier ervaren studenten wanneer ze in hun dagelijks leven rekenkennis inzetten.

Marloes: ‘Voor elk domein is er oefenstof gemaakt voor alle drie de niveaus: mbo 2, 3 en 4. Elke module start met een sprongtoets. Op basis van de gemaakte sprongtoets wordt bepaald wat een student al beheerst en wat nog niet, zodat iedere student op maat kan oefenen. Zo voorkom je dat studenten moeten oefenen met onderdelen die ze al beheersen.’

Wat zijn tot nu toe reacties van mbo-instellingen?

Marloes: ‘Scholen reageren positief op de belevingsvideo’s en worden blij van de adaptiviteit van Numo. Sommige docenten geven aan dat ze meer context bij de opdrachten zouden willen, maar het lastige is dat je context weergeeft in taal, wat het oefenen weer in de weg kan staan. Het gaat bij de nieuwe rekeneisen met name om de beleving van studenten; dat ze situaties waarin zij rekenen, herkennen. Daarom is de docent cruciaal in dit proces. Hij of zij legt de link met de belevingswereld van studenten, en daar kunnen de belevingsvideo’s die wij hebben gemaakt bij ondersteunen. Vervolgens gaan studenten oefenen met rekenhandelingen of rekenvaardigheden die zij nodig hebben.’

Wat is de visie van Kurve en Wismon t.a.v. de nieuwe rekeneisen?

Marloes: ‘Ons vertrekpunt is altijd dat een goede docent van wezenlijk belang is om leerlingen te laten groeien. Goede leermiddelen zoals Numo en onze belevingsvideo’s helpen daarbij. Deze leermiddelen zetten docenten in hun kracht!’

Tinde: ‘We raden aan om bij digitale leermiddelen die zichzelf nakijken, altijd ook een notitieblok te gebruiken voor de berekeningen. Zo maakt de student voor zichzelf en voor de docent zichtbaar wat de denkstappen zijn om tot een antwoord te komen. Er wordt over nagedacht of in Numo een digitaal notitieblok wordt ingebouwd.’

Wat gaan jullie doen met de feedback van docenten?

Marloes: ‘Wij gaan serieus werk maken van de feedback die wij hebben gekregen. We houden nauw contact met docenten en studenten om deze eerste serie nieuwe modules goed te evalueren, zodat we ook komend schooljaar de rekenlijn verder kunnen verbeteren. Een digitaal leermiddel biedt deze flexibiliteit.’

20 tips voor de nieuwe rekeneisen in de rekenles

Wil je weten hoe je de nieuwe rekenlessen kunt inzetten tijdens de rekenles? Download dan de whitepaper De nieuwe rekeneisen voor het mbo in de rekenles – 20 tips